Partner serwisu
Drogi i autostrady

NIK: Polska potrzebuje interoperacyjnego systemu poboru opłat

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
19-09-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
NIK: Polska potrzebuje interoperacyjnego systemu poboru opłat
fot. viatoll.pl
Przejazd polskimi autostradami jest dla kierowców wyzwaniem. W tej sieci przeplatają się odcinki zarządzane przez GDDKiA i prywatnych koncesjonariuszy, a pokonywanie kolejnych szlabanów zwiększa prawdopodobieństwo zablokowania ruchu. Najwyższa Izba Kontroli uważa, że problem może rozwiązać elektroniczny system poboru opłat na autostradach, który wyeliminuje korki przed bramkami.

Problemowe korki

Dziś Elżbieta Bieńkowska przedstawiła projekt zastąpienia manualnego systemu poboru opłat systemem elektronicznym. Zgodnie z tym planem, pojazdy zostaną wyposażone specjalne urządzenia pokładowe służące uiszczaniu opłat.

Jak podaje NIK, wielu kierowców uważa, że tworzące się przy punktach poboru opłat korki stawiają pod znakiem zapytania sens korzystania z autostrad. – Autostrady korkują się, bo to skomplikowana sieć odcinków poprzedzielana zwężeniami i szlabanami – zauważa Tomasz Emiljan, dyrektor Departamentu Infrastruktury w NIK.

Za przykład dyrektor podaje autostradę A2, gdzie kierowcy wyjeżdżający z Warszawy na zachód najpierw muszą minąć niedokończone bramki w okolicach Pruszkowa, następnie wjeżdżają na płatny odcinek Stryków – Konin, którym zarządza GDDKiA i potem jadą dwoma odcinkami koncesyjnymi aż do granicy, mijając po drodze bezpłatną obwodnicę Poznania.

W okresach wzmożonego ruchu, taka przeplatanka na jednej autostradzie powoduje korki. W wakacyjne weekendy mieliśmy z nimi do czynienia na autostradach A1 i A4, którymi kierowcy próbowali dojechać odpowiednio nad morze i w góry.

Konieczne ujednolicenie systemu

NIK jest zdania, że zarządcy autostrad powinni porozumieć się z Ministerstwem Infrastruktury i rozwoju w sprawie wspólnego rozliczania się za przejazd płatnymi odcinkami dróg. Wspólne rozliczanie i większa przepustowość osiągnięta poprzez zmniejszenie liczby bramek stanowiłyby korzystne dla kierowców rozwiązanie. Ci nie musieliby płacić za każdym razem, gdy wjeżdżają na każdy płatny odcinek autostrady, zarządzany przez inny podmiot.

Szansą na osiągnięcie powyższego celu jest zaproponowane wdrożenie w pełni elektronicznego systemu poboru opłat. Ma to sprzyjać dążeniu do wprowadzenia interoperacyjności krajowej. Plany MIR zakładają uiszczanie opłat za przejazd autostradami za pomocą jednego urządzenia pokładowego, optymalnie jednego konta użytkownika i jednej noty obciążeniowej.

Rozwiązaniem viaTOLL?

Wielu specjalistów wskazywało za wzór do naśladowania istniejący system viaTOLL, dzięki któremu opłaty mogą uiszczać pojazdy ciężkie i część osobowych. Nie muszą one zatrzymywać się na bramkach a jedynie zwolnić, by bezpiecznie przejechać przez automatycznie otwieraną bramkę.

– Elektronizacja bramek to sprawdzone rozwiązanie – podkreśla Tomasz Emiljan. Doświadczenia z systemem viaTOLL, potwierdzone również ostatnimi kontrolami NIK, pozwalają przypuszczać, że to skuteczny sposób na pozbycie się korków z autostrad.

NIK zaznacza, że na elektronicznym systemie poboru opłat zyskają sami zarządcy dróg. Dlaczego? Elektronizacja bramek wiąże się z większymi zyskami, gdyż korki obniżają przepustowość autostrad, a co za tym idzie – przychody. Nie byłby to jednak najłatwiejszy system dla kierowców, którzy będą musieli załatwić szereg formalności, co w przypadku jednorazowego przejazdu może być uciążliwe.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5